مدیریت عملکرد روشی است استراتژیک و یکپارچه که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای سازمان و کارکنان آغاز شده و پس از ارزیابی آنان از طریق کنترل شاخص‌های عملکرد، پیشنهاداتی را برای بهبود فرآیندها و بهبود عملکرد کارکنان فراهم می‌آورد. تداوم این چرخه، موفقیتی پایدار برای سازمان به دنبال خواهد داشت.

اجزای سیستم مدیریت عملکرد
  1. زیرسیستم ارزیابی عملکرد واحدها/فرایندها/ابتکارات
  2. زیرسیستم ارزیابی عملکرد کارکنان
  3. زیرسیستم پاداش عملکرد کارکنان
پیش‌نیارهای استقرار سیستم مدیریت عملکرد
استقرار موفقیت‌آمیز سیستم مدیریت عملکرد، مستلزم تامین پیش‌نیازها و مستنداتی به شرح زیر است:
  1. اهداف و استراتژی‌های سازمانی در سه سطح کلان، کسب‌وکار، کارکردی/ فرایندی
  2. سیاست‌های منابع انسانی
  3. ساختار سازمانی و شرح وظایف کارکنان
  4. اطلاعات وضع موجود ارزیابی عملکرد و مستندات نظام‌های فعلی جبران خدمت
  5. مستندات فرایندهای کسب و کار

موارد کاربرد

  1. تولید بازخوردهایی برای بازنگری در اهداف سازمان
  2. شناسایی نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود در فرایندها و کارکنان
  3. برنامه‌ریزی برای آموزش و ارتقای کارکنان و تعیین مسیر شغلی آنان
  4. تعیین حقوق و پاداش کارکنان
  5. تعیین شاخص‌هایی برای جذب نیروی انسانی
  6. تصمیم‌گیری در خصوص خروج از خدمت کارکنان